lördag 2 juli 2011

ÅSKVÄRME & EN REGNSKUR



Skulle precis gå ut och vattna men så kom det en störtskur. Nu är hela trallgolvet vått och alldeles ljummet efter den lilla sommarregnskuren! Tanken är ju att vi ska lasera hela trallen i år i ljusgrått och lasyren har stått redo i förrådet ett bra tag men när vi har varit lediga tycks inte vädret ha varit på vår sida. Man kan nämligen inte måla om det finns risk för regn!



Tjingeling Lördag!



Klibbigt, varmt, lite små skurar och åska denna lördag hos oss! Just nu sitter jag inne och äter en massa minivattenmelon (den godaste melonen helt klart!) framför datorn och idag mår jag sååå mycket bättre!:)) Känner att denna vecka har varit helt off på kartan vad det gäller min blogg men det ska bli bättring nu!:)


Dock har jag stött på ett problem som stör mig, mina RAW-bilder går inte att öppna i PS. Jag som älskar fota i RAW och nu med min fina nya kamera, min Nikon d7000 så är för ny och PS klarar inte att öppna RAW-bilderna. Frustrerande till tusen måste jag säga!:/ Bara vänta tills det kommer en uppgradering till CS5 sägs det, om man nu inte vill lära sig något annat redigeringsprogram eller konvertera alla filer innan redigering, vilket jag inte tänker göra i något av fallen... Jag får alltså helt enkelt vänta och redigera mina JPEG bilder!


Önskar er alla där ute en underbar lördag!


KRAM




16 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att du mår bättre:)

/J

Anna - House Of Svea sa...

Är du riktigt säker? Jag tror att det går att kringgå problemet. Du har säkerligen kollat upp detta noggrant men jag tror att du kan lösa det genom att omvandla bilderna till ett annat filformat. Nu är jag ingen expert men prova att googla dig fram...

Eller så går det helt enkelt inte.. och då är det ju supertråkigt.

Hoppas att det löser sig :)

Kram Anna

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

Hej Mia.

Så skönt att du e på benen igen:)
Här e det oxå lite regnskurar..
Hoppas ni får en härlig helg,e trots vädret

Kram madde

MIA på MITT VITA HUS sa...

Anna: Mm har googlat och åter googlat, det som är är att man kan omvandla till Tiff* format och öppna och sedan omvandla igen, låter krångligt så jag tror jag väntar lite!

KRAM TILL ER ALLA FINA!

Charlotta ♥ ohlovely.se sa...

Skönt att du mår bättre! Men jisses... det hjälper alltså inte om du uppgraderar till senaste Photoshop versionen? Det hjälpte en vän till mig fast hon har iofs en Canon...

Hoppas det går att lösa på något sätt. Jag är så beroende av mina RAW bilder. Tur i alla fall att du kan fota i JPG om det nu inte går att fixa.

Stor kram till fina dig!

Anonym sa...

Hej!

Jo, det fungerar att jobba med RAW-format i Photoshop!

Eftersom att din kamera är ny, kan det vara så att "Camera Raw" (Photoshops extra program för raw-format) inte känner igen det raw-format som följde med din kamera. Varje kameramodell har sitt eget.

Prova att köra en uppdatering (Help>updates) Det borde hjälpa!

Lycka till och tack för en härlig blogg!

//Camilla

lilla.u sa...

Mia! Dina bilder är i alla fall väldigt fina!

Jag undrar var du köpt de fina, vita däckstolarna?

Trevlig helg!
Kram,
Ulrika / lilla.u

Anonym sa...

Hej!

Går det inte bara att konvertera till Adobe DNG? Det brukar ju gå snabbt och smidigt :)

Kramis

Åsa D

Vita Hemligheter sa...

irriterande när det inte funkar som det ska, men bilden är väldigt vacker i alla fall!

Må gott!
Kram Emma

MIA på MITT VITA HUS sa...

Hej rara ni: Tusen tack för det små tipsen men nu har min N äntligen lyckats lösa det, en uppgraderad CS5 och det funkar:)


KRAM

M

Anonym sa...

Var har du löpt de fina däckstolarna? Pris?

P e r l a n sa...

Lightrooooom is da shit för RAW Mia ;-)

Kram!

MIA på MITT VITA HUS sa...

Anonym och Lilla U:

De vita däckstolarna är från Nordik och jag tror märket var US. Marschall eller nåt sånt! Jag tror de i år finns även på Mio och priset var runt en tusenlapp när jag köpte dom!

KRAM

M

Anonym sa...

Hej Mia!
Du har så fint både inne och ute plus en så inspererande blogg. Jag undrar vars du har köpt ljusslingan som sitter på väggen?

Tack på förhand Mia.

MITT VITA HUS sa...

Mia: ljusslingan finner du på granit:) tack för Goa ord, det värmde i hjärtat:)

KRAM

M

Anonym sa...

Hej!
Jätte fin blogg du har!=) Vart har du köpt den fina lyktan? Mvh Emelie