söndag 17 april 2011

TRÄDGÅRDSTANKAR & PLANERING


På trappen hos oss just nu! Jag vill gärna att vår lilla trädgård ska gå i rosa & lila toner tillsammans med grunden i grönt i alla härliga nyanser, vitt och svart matchande huset...


Hej vänner!


Här känns det fortfarande som nybyggarland vad det gäller trädgården. Förra året kom vi ganska långt men långt ifrån så mycket vi ville ha gjort. Jag vill iofs att saker ska få växa fram och det får inte bli för mycket på en gång, dock längtar jag tills hela grundstommen för trädgården är klar så man kan börja spåna på rabatter och planteringar. Vi som så många andra började med gräs, byggde ett stort trädäck, hann inte riktigt med häck runt hela tomten innan värmen slog till, utan just där är vi nu! I går på eftermiddagen tog vi en sväng til plantskolan för att spana in diverse och hämta inspiration till våra kommande projekt här hemma.



Detta är en liten lista på vad vi ska få i ordning på i år:



* Häck på resterande två sidor av tomten

* Plank med dörr mellan carport och hus

* Behandla trallen med något

* Fixa en bättretrapp till groventén, gärna en stentrapp

* Planera några rabatter för diverse härliga blommor och buxbombollar


Ja där är vi nu mitt i planeringsstadiet, vi får se hur det tar sig!


Ha en härlig söndag och glöm inte njuta lite i vårsolen också mellan allt trädgårdsarbete!;)



7 kommentarer:

Grodmamman sa...

Tror att ni gör helt rätt när ni inte hastar igenom planeringen av er trädgård. Blir nog lätt att man ångrar sina inköp då och det är ju inte billigt att anlägga en hel trädgård med häck och rabatter.
Vi hade en uppvuxen trädgård när vi flyttade hit, men har nästan börjat om från början i alla fall!:) Fanns alldeles för mycket träd och rabatter för vår smak.
Kram

Hemma hos Märtha sa...

Oj det var många projekt!! Men förståndigt att ta det lite lugnt och inte rusa iväg innan man vet hur man vill ha det! Här ska vi göra om lite i trädgården med bla pallkragar....Roliga projekt!
Kram
Anne-Lie

Anonym sa...

Måste bara fråga vilken "Plantskola" ni åker till? Finns det någon sådan i Linköping eller är det vanliga "Plantagen" du menar???

jenny ~ house of jenny sa...

Låter som det kommer bli superfint! Stressa inte ihjäl er bara...


Puss!

MITT VITA HUS sa...

Grodmamma: Ja ibland är det svårt med uppvuxna trädgårdar med, men ack jag hade velat ha några gamla frukträd allt, mitt lilla Aroma är väldigt pyttigt just nu så det känn som en evighet innan det kommer bära frukt!:)

Anne_Lie och Jenny: Tack för era rara omtankar, nejdå vi tar det lugnt, men en liten lista är alltid bra att ha;)

Anonym: Jag vet inte om det egentligen är en plantskola men jag är uppväxt med att vi kallat det för det och jag tror många med mig säger så om just detta ställe. Men kanske stor trädgårdshandel/hadelsträdgård är ett mer passande namn??? Iallafall Blomstertorget heter det ligger ut förbi Ekholmen mot Sturefors och det skijer sig ju ganska avsevärt från de de stora kedjorna Plantagen och Blomsterlandet. Jag föredrar det stället eller trädgårdsföreningen när jag handla växter även om jag ibland kikar in på både Plantagen och Blomsterlandet.

Annika på västkusten sa...

Hejsan! Jag måste bara tipsa om ett träd som jag älskar. Silverpäron även kallad nordens olivträd. Är jättefint om man väljer ett som är ympat på 1,80 m och sedan planterar lavendel runt trädet. Detta träd vill stå i full sol precis som lavendel, kantnepeta, lammöron och salvia som också är fina ihop! Även syrenbuddleja eller fjärilsbuske är jättefin, den växer mycket på en säsong. Klipps ner helt på våren och växer upp till sommaren då den drar till sig fjärilar. finns i vitt och fina rosa o lila färger. Vi byggde nytt hus 2007 och har planterat och utökat med rabatter o träd lite varje år sedan dess - jättekul! Mitt tips är att man ska välja träd och växter som man blir kär i vid första ögonkastet. Jag har tre silverpäron och jag verkligen älskar dessa träd, de blir finare ju mer man tittar på dem!

Emma H sa...

Vi har också fullt upp med att få i ordning våran trädgård. Det tar mycket tid, men det är roligt:)