tisdag 1 mars 2011

RECEPT: GRÖN SPARRISSOPPA



Sparrissoppa alá Per Morberg, supergod som lunch eller som en liten förätt till middagen...




Hej på dig första vårmånaden!




Ja så var härmed vintermånaderna slut... Men tja ute ligger det ju fortfarande ett litet vitt lager så det känns faktiskt inte så där värst vårigt. För min del räcker det nu, eller ja det har räckt ett tag faktiskt!!! Jag vill sitta och lapa vårsol, sätta på mig Converse, slippa tjocka vinterjackan och frusna fingarar, nu, inte snart utan just precis nu vill jag ha vår...


I dag bjuder jag på receptet på suuuper god grön sparrissoppa. Soppa är för mig den perfekta lunchen i mitt Nya Tider- Nya Mia, man blir så där lagom mätt och gör man en stor sats kan man frysa in små portionsförpackningar att ta fram stressiga dagar man inte riktigt har tid att laga vettig lunch!:) Jag tror även denna soppa funkar ganska bra för er LCHF:are, men man kanske ska skippa vinet då?



Do it like this:


6 portioner


Skala sparrisen och skär upp i 1 centimeter långa bitar. Lämna gärna topparna oskurna. Koka upp lättsaltat vatten i en kastrull och koka sparrisbitarna och topparna i 2-3 minuter. Häll sedan bort vattnet.
Hacka löken och fräs lätt i en kastrull. Häll över vinet och buljongen samt grädden och koka upp.
Lägg sedan i sparrisen (utom knopparna som skall vara garnityr). Koka i ca 10 minuter och kör sedan ett par varv i mixern.
Smaka av med salt & peppar.


Klar att servera!:)




Ha det bäst bloggisar!



KRAM





7 kommentarer:

Maria sa...

MUMS! Det där lät verkligen jättegott! Tack för tipset!

Ha en fin dag!
Kram Maria

jenny ~ house of jenny sa...

Här är en till som riktigt suktar efter vår. Här är det förvisso ingen snö, men grått som en höstdag!

Spariss har jag sjukt svårt för, så den soppan blir nog inte lagad här hemma. Tyvärr.

Puss!

Hemma på Landet sa...

Ska nog prova den där soppan. Jag älskar sparris.:-)
Kram Stina

BBQ VILLAGE sa...

Tack för sopp-receptet, det ska provas här hemma. Jag har en soppagalen dotter som säkerligen kommer att bli nöjd. Att det är ett Moberg recept ger + i kanten (han och jag är lika slafsiga i köket så det passar toppen)

Kram F

mammaxtre sa...

Sparris soppa som är så gott, härligt!

Ha en toppenfin kväll.

Anonym sa...

Mia.....
Jag måste säga att dina recept gör min vardag till fest! Jag ÄLSKAR dina tips och de ligger såklart som våra favoriter, barn som vuxna. Tack!
Här ska lagas i sann anda :)

Kram!

Nina i Sthlm

Familjen i Uttran sa...

Man tackar för tipset! Gjorde soppan igår, och till och med mina kräsna döttrar åt upp allt! Det blir defenitivt repris! Kram