torsdag 20 januari 2011

STENUGNSBAKAT



Pappa kom hem, vi ska fika nu! O'yes nu ska jag faktiskt fuska första gången på två och en halv vecka!:)




God eftermiddag vänner!




Sessorna och jag besökte idag för första gången det nyöppnade stenugnsbageriet här i staden, Ronaldos Stenugnsbageri. Det var som en liten bit av Gotland hade hamnat här hemma, brödet vi köpte var alldeles ljummet färskt och hela bilen doftade kanelbulle påvägen hem...



Allt bröd i bageriet var bakat på surdeg till och med bullarna. Man kunde köpa hel eller halv limpa om man ville och en provsmakningsbit innan skulle det vara så man visste vad man fick. Brödet ska efter man köpt det inte förvaras i någon plastpåse utan inlindat i en handuk i sin papppåse, hrrmm det visste jag inte! Man kan skiva brödet och frysa in det och sedan ta fram och rosta, då blir det så där härligt krispigt...



Det jag saknar mest med nya tider är nog brödet, pasta, ris och potatis kan kvitta, men en god bit bröd, det tror jag inte jag kan leva utan och nu när jag detoxat mig från allt socker så ska jag unna mig en skiva någon gång ibland! Inte varje dag men nån gång som sagt. Så in i frysen med allt uppskivat bröd, men först ska jag ta en provsmakningsbit till i kväll, en skiva valnötsbröd med smör på!:)



Ett valnötsbröd och ett fruktbröd med aprikoser, fikon, russin och äpple blev det!






Ha en fin fortsatt Torsdag vänner!



KRAM KRAM






15 kommentarer:

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Unnar mig också en bit ibland. 2-3 grr i månaden kanske.
Sen har jag hittat goda tunna kexliknande GI-Knäcken från Gränna (ica maxi här har dem!).
Goda. Ett sånt om dagen blir det oftast, om jag inte har hallon, till kvällsfikat!

Karin sa...

Ser ljuvligt gott ut!

Och man måste få fuska ibland.

Hem och Lycka sa...

Färskt bröd, åå så gott!

kram Mia

Grodmamman sa...

Lät ljuvligt med både bullar och bröd!:)
Kram

Granntanta sa...

Men åååå vad gott det ser ut. Själv nöjer jag mig med ett gammalt salladsbröd från Mc Donalds som morsan lämnade efter sig vid lunch. Det får bli ett besök på stenugnsbageriet någon gång :-)

ingen vanlig dag sa...

Det ser verkligen gott ut. Valnötsbröd brukar vara min favorit och det är nästan lika gott som att äta nygräddade bullar.
/kristina

signerat 71 sa...

Jisses så mumsigt det ser ut. Så frestad man blir!!!
Kram J

Åsa sa...

surdegsbröd är ju så fantastiskt gott :) blev väldigt sugen på surdeg nu när jag såg dina fantastiska bilder :)
kram Åsa

Lilla Kullan ♥ Hemma på Landet sa...

Så gott det ser ut.:-) Kram Stina

Inreda Mera Hemma sa...

Åhh mums:D

mammaxtre sa...

Åh nu blev jag ännu hungrigare av allt detta goda :-)

tina sa...

Oj vad gott det ser ut! Härligt att unna sej lite ibland, det behöver man. Jag började med lchf för snart två veckor sen och som du säjer...det är nog brödet jag saknar mest också!

kram!

Anonym sa...

Valnötsbrödet är helt underbart, köpte det i förra veckan och det är fortfarande framme och smakar bra!

Sofia

jenny ~ mammanochkidzenpunktse sa...

Jisses va gott det ser ut! Hoppas det smakade?

Puss!

Helena sa...

Var ligger detta underbara bageri?/ Helena!