måndag 17 januari 2011

O'YES IGEN...


Jodå, jag har skött mig mycket exemplariskt denna vecka med. Inget fusk här än så länge!:) Totalt på två veckor -5,1 kg (visst mycket var vatten men det får räknas ändå!:)




Hej Måndag!




Dieter utav alla dessa slag, vilken ska man välja?! Egentligen tror jag nog mest på kombinationen ät mindre än vad du gör av med, alltså en enkel ekvation! Tydligen så funkar detta sätt bra för mig (iofs så tror jag i dagsläget vad som skulle funka då jag hör till det lite rundare folkslaget, ärvt och självförvållat!) att vara utan snabba kolhydrater så som bröd, pasta, ris och potatis. Jag har inte slaviskt följt råden från LCHF men jag har ändå läst mycket om den nu denna vecka och försökt följa de mesta av råden där, förrutom då att jag har då ätit lite frukt och lite grönsaker med kolhydrater i.


Tack vare tips från er söta bloggisar surfade jag runt på några fin fina sidor och via en länk hamnade jag här, på Kostdoktorn.se. Där fanns enhel del tips och nyttig information! Där står det även att man kan äta en mindre del av kolhydraterna och gå efter denna rekomendation "Högst 5 g kolhydrater per 100 g födoämne är ett enkelt nybörjartips".


Tyvärr har jag lite svårt för den alldeles för feta maten i LCHF, så som förmycket smör (läste någonstans att någon åt smör med tesked, hua nej tack funkar ej för mej!) eller en fet bearnaise, det får jag skitont i magen om! Men i lagom mängder så funkar det och jag håller med om att man blir lite mättare om man använde helfabrikat så som vanligt smör, vanlig yougurt i stället för lättvarianterna vilket iofs verkar mycket klokt!


Jag tror även på att minska portionerna vilket jag har gjort kraftigt, det bidrar nog till massor! Och dricka mängder av vatten för att hålla vätskebalansen (i går drack jag alldeles för lite och den känns idag kan jag lova, trött och helt ur form!)


Dessa två veckor som gått nu, med undantag för de tre första dagarna, så har jag kännt mig sååå pigg och glad och blodsockret har verkligen legat stabilt hela tiden. Jag har aldrig kännt mig så där proppmätt och plufsig efter en måltid som man kan göra ibland då det bara var såå gott och man egentligen åt lite för mycket!


Så om denna omstart säger jag alltså bara positiva saker!:)




Nu blir det lite röj i sessornas rum här hemma!:)




KRAM OCH FIN MÅNDAG TILL ER!









16 kommentarer:

Lisa - Creations by Lis sa...

Lycka till med dieten, vad du nu än väljer :))
Lite röj i rummen får man ju också göra ibland!
Kram Lisa

Anonym sa...

Grattis Mia!!!! Alla minus på vågen är bra minus. Jag är inte lika duktig som dig, men jag försöker jag med.
Stor kram från Anna-Karin

HOUSE OF SVEA sa...

Åååå vad du är duktig! Vilken själdisciplin du har, jag är imponerad. Du ska vara stolt över dig själv, 5 kg är ju hur mycket som helst...

Spännande att se nästa veckas resultat!

Kram Anna

Munktorpsfamiljen!! sa...

Wow vad duktig du är!
Och 5 kilo på 2 veckor är väl väldigt bra?
Är det inte svårt att hålla sig borta från godis och såna onyttigheter? Eller man kanske får ha en dag som man gottar sig?
Lycka till i fortsättningen!

jenny ~ mammanochkidzenpunktse sa...

Bra jobbat gumman!

Puss!

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

YES YES YES!!!! Mycket bra jobbat vännen!
GRYMT BRA!

Gud så skönt att få en så bra start! Då ökar
ju bara motivationen!

Kram på dig

Anonym sa...

Hej

Oj, vad du rasar i vikt, duktig du är. Kanske för pesonlig fråga men hur mycket övervikt har du som du vill bli av med, med tanke på hur det rinner av dig? Har själv 8 kg och tappar dryggt ett kg i veckan.
Kämpa på!!

/Mia

Charlotta ♥ ohlovely.se sa...

WOW, så bra jobbat!!! 5 kilo på 2 veckor är ju jättebra!

Jag kör också en variant av LCHF för att bli av med de sista gravkilona. Det funkar bra hitintills! Jag kör inte heller strikt som du skriver utan unnar mig lite kolhydrater i form av vissa grönsaker och ibland även lite bröd.

Man mår SÅ mycket bättre! Sockersuget har verkligen minskat också. Nu hoppas jag att vågen börjar visa resultat snart. (har inte vågat väga mig än... har bara kört LCHF i en vecka ca)

Ha en fin dag.
/C

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Så kul!
Och såklart att all minskning räknas:) Allt är ju kilon att bära extra på..

Jag hejjar på dig! Själv stod jag +-0 i fredags (då jag har vägdag). Men jag har gått ner de 1,5 kilon jag la på mig över jul, så jag är nöjd ändå:)

Denna vecka ska jag vara mer strikt, och dricka mer än vad jag gjort sista veckorna. Vi måste ju koka eller köpa vatten nu (hela Östersund har ju en parasit i det kommunala vattnet och den beräknas inte vara borta än på några veckor..gör det struligt om man glömt köpa eller koka eget vatten..).

Kram Susanne

Weronica - En mammas dag sa...

Good for you! Heja!

Ida & Nike sa...

GRATTIS! Jag följer dig och tror på dig stenhårt :)

KRAM

Ida & Nike

Livet är Underbart sa...

Va duktig du är. Ställde mig på vågen i morse och den visade -2,2kg på 1 vecka. Känner mig lite stolt. Hittade ett gott frukost alternativ: Skinkrullar. Blanda stekt lök, keso och en gnutta kaviar och rulla in i skinkskivor. Jätte gott.

Cattis sa...

superduktiga du!!!!
jag sliter med men har MYCKET att göra av med. Körde lchf hela hösten men för mig gick det trögt så nu blir det xtravagnza för hela slanten. Ett tufft val men jag hoppas lyckas bättre med det!!!

Lycka till i fortsättningen. Din blogg inspirerar verkligen!!!!

Anonym sa...

Wow! Du är jätteduktig med att äta rätt för dig. Lycka till i fortsättningen, vi ska fortsätta att peppa dig.
/Jenny

Christin sa...

Hej! Roligt att höra om dina erfarenheter! Jag började med gi/lchf i påskas. Gick ner 14kg på 15v. Nu har jag gått ner 16kg. Skulle aldrig ta tillbaka mina gamla matvanor! Bloggar om recept varje vecka och har skrivit en del immuna erfarenheter.
Lycka till!
Christin

Emma H sa...

Va härligt! Även om det nu är mycket vätska så får man ju ändå en kick av att tappa så mycket i början vilket gör det lättare och roligare att fortsätta. Jag kör också en egen variant av LCHF och magen mår verkligen bra av att inte äta för mycket kolhydrater:)

Lycka till!!

Mvh Emma