tisdag 11 januari 2011

NYA TIDER - MAT FÖR EN DAG


Vilken underbar bild på en vintersallad från Tartelette, mmm den skulle vara mums till lunch idag!:)




Heeeej Vänner!



Tisdag redan, veckorna flyger fram!:)


Jag är så glad för all pepp man får av er, det är bara att suga i sig och förhoppningsvis ger det ett gott skydd när sockersuget kickar in, för visst dom dagarna kommer komma de med om jag känner mig själv rätt!;)
Jag tänker lägger man detta upplägg på sin blogg blir det ju svårt att fuska också, man känner förhoppningsvis en plikt att man ska leva upp till det man skriver om! Min vän Weronica är dock alltid så klok och skriver om saker och ting som lätt rinner ut i sanden, men så är ju livet ibland... Man kommer bort från sitt spår, men förhoppningsvis halkar man dit snart igen och kör på en tag till!:)



Men nu för stunden så kör vi väl stenhårt eller hur!:)



Lite önskemål har trillat in om att se hur jag äter en dag. Ni som verkligen kan grejen kanske slår bakut när ni ser min meny, men så här försöker jag äta iallafall! Ambitionen är att jag ska läsa på lite mer inom området LCHF/GI (vilket verkar passa mig perfekt, då jag vet att det är av snabbt socker och en massa kolhydrater jag går upp i vikt!) inom kort.
Men för stunden så kan en dag se ut så här!







Har ni en massa andra braiga tips, feel free to email eller lämna en rad i kommentarsfältet, det blir jag jätteglad för!:)





Nu ska jag ta tag i dagen!:)




VI SES!








12 kommentarer:

Anonym sa...

Ett tips - sluta äta bananer. De är riktiga kaloribomber, i synnerhet de övermogna. Hårda frukter är bättre! Lycka till!

Angelica sa...

Jag är en sucker for smoothies och brukade göra typ den varianten du nämner här. I helgen som var testade jag lite andra ingredienser:

Drygt 1dl naturell yoghurt
1 banan
1 apelsin (skalad förstås)
Ca 100 gram blandade bär (blåbär och hallon i mitt fall)

Mixas och hälles upp i ett stort glas. Mums!

Anonym sa...

kör 2 veckor utan kollisar, ingen frukt dvs frukost av;ägg, ost, skinka ,backon, tomat, paprika, gurka.

mellis; ingen frukt men ta keso i skinkrullar/ägg så börjar du komma på rätt spår. Läs om rivstart/nystart

Anonym sa...

Fast jag tycker det blir så överdrivet när någon skriver att bananer är kaloribomber :O Bananer är väldigt bra mat, fullt med en massa vitaminer och andra ämnen som gör oss gott. Kanske finns det fler kalorier i en banan än i ett äpple, men hellre att fika på en banan än en bulle tycker jag.

Tycker ditt matupplägg ser jättebra ut och det har ju funkat bra hittills!

Sofia

Weronica - En mammas dag sa...

Jag tror ju inte på att utesluta något, utan snarare anpassa tallriken och ta mindre av något och mer av något annat. Att helt ta bort kolhydraterna och bekymra sig om en och annan banan. Nej, inte för mig, men var och en blir lycklig på sin grej. Mindre kolhydrater, mer grönsaker och frukt med komplettering av nötter samt råsocker istället för vitt socker är mitt tips. Heja!

Drömlägenheten/Caroline sa...

Ser både gott och bra ut i mina ögon!

Som du skriver ovan så är det ditt sätt, och har du hittat ett sätt som uppenbarligen fungerar så kan en banan hit eller dit inte förstöra ngt! Hellre en banan än en bulle till kaffet!

Bara att vara medveten och tänka efter vad man stoppar i sig är ju en början till ngt nytt!

Jag säger hejja dig och hakar på nästa vecka när jag förhoppningsvis mår bra igen!

Kram Caroline

Grodmamman sa...

Önskar ibland att jag kunde äta bananer, men det är något jag inte ätit sedan jag som bebis spydde upp dem. Ska nog också prova smoothies till frukost, men skulle behöva göra dem lite matigare fast jag inte har banan i.
Fortsätt med ditt eget sätt så länge det funkar!:)
Kram

Pianoblomman sa...

Underbar bild och en ljuvlig meny! Gillar!! Jättefin blogg du har:)
Kram

Brunkullan med Mosipperötter sa...

Vilken god meny!
Påminner mycket om en typisk dag hos mig, med vissa undantag, och DU ska äta det DU känner att du mår bra på:)

Det är roligt att följa hur det går för dig!! Lägg gärna upp någon bild, eller ett recept du gjort:)

Om någon som läser här inte vet så mycket om LCHF kan jag berätta lite om MINA erfarenheter jag har efter att ha läst en hel del i ämnet, och ätit LCHF sedan i höstas (slutet av september).

-10 kg har jag tagit bort hittills, och mår jättebra. Ska ta bort mycket mer än så, men jag har ingen brådska. Det får ta den tid det tar. Kilona har ju tagit nästan 20 år att lägga på sig så...;)

Är piggare och har blivit av med mitt sötsug. I jul har jag dock ätit både tunnbrödstut och julgröt, liksom en del godis.
Sötsuget kom som ett brev på posten, men sedan nyår är det LCHF igen och nu är sötsuget borta igen:)

Det bästa med LCHF är att det inte finns så mycket rätt och fel, mer än att kolhydraterna ska hållas på så låga nivåer som möjligt under en dag.

Det finns inga menyer som passar alla eftersom förbränning osv är olika.
Man märker snabbt vad den egna kroppen klarar av och inte.

Jag väljer tex bort bananer och de flesta frukter pga kolhydraterna och att de skapar sötsug hos mig!
Det har INGET med kaloribomb att göra...vi räknar ju inte kalorier i LCHF...om någon trodde det...
Jag äter tex MÅNGA, MÅNGA fler kalorier idag (i och med att jag äter mer av grädde, ostar, smör, det feta på köttet osv ), än tidigare, och går ändå NER i vikt, mot förrut UPP...Trots att jag inte motionerar mer).

Jag köper ALDRIG lightprodukter. Utan det är minst 36% grädde (och jag äter nog ca 2 dl per dag i mat och kaffe), fetaste ostarna, och smör, inte margarin, som gäller.
Här pratar vi ett tjockt lager smör.
Tex kan ett mellis vara två ostskivor med smör och tomat på och till det kaffe med grädde. Eller kanske en kaffekopp hallon med en stor klick grädde på!

Jag dricker ca 2-3 l vatten om dagen.

Det finns inga vitaminer i frukt som inte finns i grönsaker (om man väljer rätt), och då väljer jag det som jag inte blir sötsugen av.

Efter 2 clementiner, vill jag oftas ha 2 till, och 2 till..eller nått annat att tugga på..å vips har jag fått i mig massor av kolhydrater, och fruktsocker som höjer blodsockret som i sin tur ökar sockersug och risk för överätning. Tänk på att även tex diabetiker har fruktbegränsning/dag pga fruktsockret!!

Naturligtvis äter även jag frukt ibland, men kanske 1-3 på en vecka. JAG är inte helt strikt.
Fast jag vet många LCHF:are som äter frukt dagligen, och som mår bra på det också.

Istället för banan, så väljer jag tex paprika och andra röda grönsaker, som också är kolhydratrikt val om man jämför grönsaker, MEN, det är ju ett val jag gör, då jag blir mindre sötsugen efter grönsaker, än efter frukt.
Nästan all mat innehåller kolhydrater, så det är ju svårt att undvika dem helt, och en "normal" LCHF diet brukar bestå i ca 5-20% kolhydrater.

Vilken nivå man lägger sig på avgör man själv.
Ju mer sockerberoende man är, ju färre kolisar.
Är man inte känslig, så äter man fler om man vill.

En sak är att produkten man äter HELST ska ha färre, eller max 5 g kolhydrater per 100 g.
Nötter tex innehåller ju mer, men räknas ändå som bra produkt pga det nyttiga fettet.
Men som allt annat ska det inte överätas, och det finns bra och sämre nötval...
Själv äter jag nog ca 1 näve blandade nötter om dagen!

Jag äter LCHF som nosar på GI vissa dagar (oftast kring fest/helg), och andra dagar är jag på 5% eller tom färre kolisar. Ju mindre fett jag får i mig på en dag, ju hungrigare och mer sugen blir jag. Äter jag tillräckligt med fett, blir jag inte hungrig och är aldrig sötsugen.

Kan tipsa om det goda jag åt till helstekt älgkött och kantarellgräddsås igår..
Fyllda hela champinjoner med ädelost som jag grillade i ugnen ca 15 minuter på 200 grader. Sista 5 minuterna fick ett tjockt lager fet riven ost smälta över champisarna..
Mums:)

Kram Susanne

Anonym sa...

Mickan
Hej!
Vad duktig du är!!! Hur många kilon är det du vill bli av med? Lycka till.
Själv rensar jag kroppen på gifter som en detox men med gröna juicer. Blev inspirerad av www.rawfoodbyerica.se och hennes fasta, till och börja med. Efter max en vecka med detta så blir det lite fast föda igen. Men inget vitt vetemjöl och inget vitt socker så långt ögat kan nå. Har uteslutit det förrut och det fungerar i några år. (Har en dag i veckan där jag syndar) annars blir livet tråkigt :)
Ha det så gott

Anonym sa...

Hej! Tack för en fiiin blogg, kikar inom här flera gånger i veckan!
Har också några tankar om att gå ner i vikt/lchf och frukt. Frukt innehåller MASSA fruktos och är inte alls bra om man vill gå ner i vikt. Frukt är såklart jättenyttigt men dessvärre höjer det blodsockret vilket gör att man blir mer sugen på mer frukt/sött. Ät hellre grönsaker som innehåller samma nyttigheter men inte höjer blodsockret lika mkt. Hjärnan behöver socker, men det finns INGET som heter en essensiell kolhydrat, vilket innebär att kroppen själv kan tillverka det lilla som hjärnan behöver för att vi ska överleva. Däremot finns det essensiella fetter och proteiner.
Om du klarar att ha mer nolltolerans för kolhyldrater vid frukost, lunch och middag och istället ökar fettmängden (ost tex) så kommer du inte behöva äta mellis alls!
Visst ska man kunna äta allt med måtta, men om man ska gå ner i vikt så måste man va ganska sträng och kritisk mot sig själv, iaf till en början. Lättare sagt än gjort, tro mig ;)
LYCKA TILL!

Marie

ps. läs gärna kostdoktorns blogg, massa tips där!
ps2. Se på innehållsförteckningen på det du handlar, allt med mindre än 10g kolhydrater per 100g är ok!

Anonym sa...

Gillar menyn med mycket grönsaker, nötter, frukt , fisk m.m jag kämpar med att gå upp i vikt men det där med fem måltider om dagen är nog viktigt för att må bra oavsett om man vill gå upp eller ner.

Är annars en nybesökare av din blogg och gillar att du har så många tävlingar och inspirerande inlägg:)