tisdag 14 december 2010

JULGRAN NÄR?




Hej sköna Tisdag!




Dagens fråga, har ni handlat gran än? När ska man egentligen handla den, vad är bäst! Köper ni Kungsgran alá disney modell eller blir det den gamla hederliga doftande och barrande varianten Rödgran? Ni kanske hugger själva? Åhhh vad jag önskar just nu att morfar och mormor hade kvar vår fina lilla vita herrgård med skogsmark till, så mina sessor fick uppleva julen ute på landet med allt vad det innebar och pulsa ut i snön och hugga sin egen gran dagen innan jul, stå där och undra vilken man skulle välja!


Just nu har jag lite beslutsångest vilken variant jag ska ha i år, jag gillar iofs den där gamla hederliga varianten och pyntet ligger och bara väntar. En ny fot ska införskaffas och vi har redan sett ut en passande!:) I regel brukar jag ju alltid säga att man klär granen dagen innan på uppesittarkvällen och inget annat för det är tradition och så ska det vara... Eller ska vi vara lite traditionsbrytare och klä den redan nu till helgen? Hjääälp bloggisar kom med era goda råd till vel-maja här!;)



Och ni ha en fin dag!:)


KRAM






23 kommentarer:

Familjen A. sa...

Åhh samma problem som mig. =) Jag vet inte heller när vi ska hämta hem granen. Men tror att jag väntar lite till!

Vi har haft Kungsgran de senaste åren och blir nog en sådan även i år. I år har jag även köpt helt nytt julpynt så jag hoppas det blir fint!

Pyntet/strjärnan du har på bilden, har du gjort den själv? Sådana skulle passa finfint i min gran. =)

Ha en fin dag! //Anna

Anonym sa...

Vi klädde faktiskt granen igår! Jag tenderar att bli trött på julpynt och gran ganska snart efter julen firats, så i år tänkte jag istället börja i god tid.

Vi har allergiker i familjen så valet av gran var enkelt för vår del.. Trist men så är det! Vad gäller julgransfot kan jag tipsa om en jättefin svart stjärnformad från Rusta till ett mycket överkomligt pris!

Sofia

Weronica - En mammas dag sa...

Mannens föräldrar har en hel skog, men han själv är ironiskt nog mer eller mindre allergisk mot granbarr. Så vi kör nog en Kungsgran i år. Som skall fixas med i helgen. Bland mycket annat :)

HOUSE OF SVEA sa...

Vi tar alltid in kvällen innan julafton... men vi brukar alltid ha smågranar lite här och var och idag har den första granen kommit in. Hederlig doftande och barrande gran kör vi här!

Kram på dig!

Anna sa...

Varför ska man vänta till dagen innan julaftonen? Julen är ju som mysigast innan och vi har redan köpt en gran. Den har dock inte fått något pynt än. Vi har en hel skog utanför husknuten men ändå köpte vi (en vanlíg) då vi inte hittade någon bra.... =)
Så, in med granen nu vet ja!

Kram

Anonym sa...

Hej!
Vi brukar köra vartannat år, vanlig gran alt Kungsgran för vi har lite olika viljor när det gäller granen...
Vi kommer nog att ta in den till helgen så att man får njuta av den lite FÖRE.... den brukar åka ut ganska snabbt efter jul, då är vi trötta på den hemma hos oss!!

/Johanna

Anna-Panna sa...

Haha, men GUUUUD kunde va jag som skrivit detta!!

Vi tar oxå in o klär den kvällen före. Men igår diskuterade vi att införa en ny tradition (iaf i år!) så vi tänkte fixa det till helgen, på söndag blir det, fjärde advent o allt. För barnen går bara o väntar, och det ÄR ju en grym mysfaktor. Vet rätt många som redan klätt granen så...varför vänta...som sagt!

Och det lät ju juvligt det där med den gamla herrgården. Som en jul SKA vara!
Ha det fint.

Josefin -Happy Days- sa...

Det blir samma gran år efter år här, en plastgran. Kanske inte lika äkta men det fungerar. Får se om man kanske köper en äkta till nästa jul som nog kommer kännas lite speciell... ;-)

Vi brukar ha som tradition att klä vår gran på kvällen den 12:e så att den står o glittrar på Luciamorgon men i år hann vi inte så det fick bli luciapyssel av det istället, men det gick ju lika bra det med. :-)

Husbysjutolfts sa...

Brukar alltid hämta gran i skogen och klä den kvällen innan julafton, en tradition mamma hade och jag tyckte det var så mysigt när man klev upp på julaftonsmorgon.
MEN i år ska vi fira jul hemma och då bryter jag alla traditioner,kommer köpa en gran och klä den på söndag ;-) för jag har lite annat att stå i kvällen innan, såsom skinka och annan mat som ska förberedas samt att jag dessutom har TOKmycket jobb innan jul.
;-)
Tycker man kan göra som man känner. men nästa år tänker jag ta in den dagen innan jul igen. :-D

Jenny sa...

Klä den nu i helgen för enligt min mening så njuter man mer av den innan jul än efter! Tänk vad mysigt att få gå upp på morgonen och tända granen, i flera dagar innan julafton!

Kram!

HUS NR 5 sa...

Vi har redan klätt vår. Man vill hinna njuta av den.
Vi kör på silvergran. Barrar minst och dem är perfekta om man har lite tyngre dekoration.
Hittade en perfekt silvergran i år. Vi köpte vår julgransfot på rusta för 199kr. Hur snygg som helst.

Lotta ♥ ohlovely.se sa...

Hej!

I år är faktiskt första året vi har gran. Vi har aldrig firat jul hemma förut. Men så underbart det ska bli att få hela familjen samlad i vårt hus! :)

Jag tänker som så... att jag blir ganska så trött på allt vad julen heter dagarna efter annandag jul... så jag har hellre lite julstämning nu innan jul och myser med längtan efter jul. När julen sen väl kommit och gått - då åker allting ut!

Ha en fin dag!
/Lotta

Vitt för själen sa...

Hej!
Vi brukar ta in (här kör vi dock plastgran- jag avskyyyyr riktiga) granen dagen innan..då på kvällen..jättemysigt. Men i år ska vi klä den nu på söndag. Säger som Johanna ovan- vi tröttnar väldans fort på den sen. Och tiden nu innan jul är ju mysigast, så varför vänta?
Ha en fin vecka. Kram Sophia

Vardagslyx sa...

Granen ska kläs på kvällen innan julafton!

Men vilken sorts gran... Det brukar faktiskt växla lite från år till år. Har inte köpt nån än och inte bestämt mig vad det blir heller...

Kram pernilla

jenny ~ mammanochkidzenpunktse sa...

Här blir det en kungsgran som förhoppningsvis kommer att införskaffas i helgen. Med allt annat som ska vara till julafton....

Puss!

Grodmamman sa...

Vi brukar klä vår rödgran några dagar innan jul. Tidigare väntade vi till dagen innan julafton, men eftersom vi sällan är hemma vid jul så hinner man ju knappt njuta av den innan den börjar barra och man vill slänga ut den!:)
Vi brukar få en gran av svärfar, från hans skog, men de är sällan super snygga. Ett år slängde jag t o m ut den och köpte en ny. Så i år tänker jag gå och köpa min egen gran!
Kram

STILinredningochdesign.blogspot.com sa...

hej!

Vi har alltid tagit in granen och klätt innan lucia. Sen åker den ut efter nyår.

Vi har köpt silvergran och jag hoppas den kommer upp ikväll:)

Jag ska pynta med läderänglar/granar samt nikkijones kulor och svarta gammeldags hållare till stearinljus!

Ska bli kul att se din gran

Kramis
Madde

Helena sa...

När jag växte upp klädde vi alltid granen på uppesittarkvällen & det fortsatte jag med även när jag flyttat & fått egna barn. Men de senaste åren har vi smygstartat med julpyntandet..tidigare & tidigare för varje år;) I år kommer vi köpa granen på fredag kväll & klä den lördag morgon, vill hellre ha den där mysiga känslan innan jul, för sen lagom till nyår är jag så trött på allt pyntande & slänger ut det med buller & bång;) Vi kör med "vanlig" gran.
GOD JUL!!

Anonym sa...

Halloj!
Vi köpte en konstig gran ifjol vet inte vilken sort det var men jag störde mig hela julen på att den såg så kontgjord ut. Sen så barrade den hur mycket som helst. I år blir det en vanlig svensk gran.
/Ulrika

Anonym sa...

Hej Mia!
Jag håller med dom som tycker att man kan klä den innan. Typ fjärde advent! För man brukar ju vilja kasta ut julen ganska snabbt efter nyår.. Å har man köpt så fina julkulor som du, vore de ju synd om dom inte fick hänga en stund:)
Dagen innan kan man ju sitta och njuta av den fina granen med glögg, godis och nära och kära!
Kram på dig!
/Alexandra

vitagavlar.blogspot.com sa...

Vi tar in granen till Lucia, så man hinner njuta ordentligt! Jag gillar Kungsgran bäst men iår blir det vanlig gran som min pappa fixat från sin mark på landet (är fattig DSK-student nu så det gäller att hålla i slantarna!)
Klä den i helgen! Kram Lisa

Janne sa...

Vi har ikke kjøpt enda, men vi gleder oss veldig:) Vår tradisjon er at juletreet ikke kommer inn i stuen før lillejulaften derfor vil ikke treet bli kjøpt før en av de nærmeste dagene:)

Fin kveld til deg, alltid nydelig bilder her inne.
**Janne

Två Trappor sa...

Hej! Jag är också precis lika velig! :) Men efter att ha läst ovanstående kommentarer så har jag nog bestämt mig iaf: Det blir en vanlig gran som doftar och vi köper den på fredag, klär den på lördag kväll så den står fin och glittrande till 4:e advent! Sedan åker den nog ut efter nyår. :) Jag längtar efter att njuta av de fina kulorna och pyntet. Men en annan fråga jag funderar på: vilket är finast, julgransbelysning som ser ut som "riktiga" ljus eller ljusslingor med många små lampor? Jag har kört med vanliga ljus länge men funderar på att köpa ljusslingor i år. Vore kul att höra hur andra tänker! :)
Kram, Madeleine