måndag 15 november 2010

PAKETKALENDER - MAILEG NISSOR







Tjingeling igen bloggisar!




Sitter och funderar lite medans sjuklingarna har bäddat ner sig i sängen ock kikar på barnen i bullerbyn, Alice insisterade nämligen på att pappa med skulle se med, men jag tror han har slumrat till lite om jag ska vara ärlig!;)



Det jag funderar på är våra fina Maileg paketnissor, ska jag verkligen ge mig på igen att köpa 48 små paket hrmmm... Nej i år tror jag faktiskt att det får bli en liten chokladbit i och kanske ett litet paket vid varje advent! Det var så himla meckigt att komma på så många små paket och för tillfället så sucktar sessorna efter en Hello Kitty chokladkalender med pappluckor som går att öppna sedd på vår kära stormarknad och inte alls mammans fina nissor!!!


Vad ska ni ha för kalendrar till era små, ska ni ha några alls? Jag tycker mig se olika alternativ dyka upp lite här och var!:)








23 kommentarer:

Karin sa...

Tomtarna är såå söta!

Ang kalendrar så höll jag på med "ett paket fram till jul-kalender" nåt år när stora tjejen var liten men jag tröttnade på det. Blev så himla mkt småplotter i de där paketen. Nej, nu får barnen vänta tills JULAFTON, så som jag nog tycker att det ska vara..

Familjen A. sa...

Hihi jag har faktist köpt på mig två kalendernissar som ska ge ett paket varje dag, är redan lite fundersam om detta var en bra idé.. Men jag tänkte att det bara blir ngt litet varje dag men på advent ngt större + att vissa dar får de dela paketet, typ när det är en film eller ngt. =)

Dina paketnissar var väldigt fina, närmare jul får man se mina i min blogg.

Kramar Anna

Emma H sa...

Jag har sytt en egen sån tygtavla med bara fyra fack, alltså ett paket till varje advent. Känns väldigt lagom:)

Emma H

HOUSE OF SVEA sa...

Jag har också kört med 24 småpaketm, men fantasin börjar tryta och det är faktiskt jobbigt att komma på alla dessa paket. Sedan blir det ju oftast småplock som glöms och sedan kastas (iallafall här hemma) så då lägger jag pengarna på någon större julklapp i år =)

Kram igen! =)

jenny ~ mammanochkidzenpunktse sa...

De är såå fina. Men vi kör på Hello Kitty julkalender med choklad för 15 kronor på ÖoB!Fyndades i går faktiskt... Det gillas av tjejerna o mamman med för den delen. Billigt o bra!

Puss!

Grodmamman sa...

Här blir det en sådan där "Hello Kitty"-chokladkalender. Dottern har själv valt ut den!:)
Kram

Tulipa sa...

Att det är "meckigt"!! Jag brukar göra 24 gånger två paket, i år har vi kommit överens om varannan dag... Mycket jobb med det också, puh. Man ska nog aldrig börja med paketkalendrarna för sen är det svårt att säga stopp.

Lycka till med dina!

Kram Mariette

Jenny sa...

Här hemma har jag också kört med 24 små paket när lill killen fick sitt kaninhus(ett skåp som vi inredde i Maileg stil med små kaniner och möbler)Då gick jag på loppis och köpte små möbler som målades vitt och maileg grönt + ett antal maileg möbler och tillbehör. Sedan fick han grejerna fram till jul i 24 olika paket. I år har han valt en Playmobil kalender och en Lego City kalender. Enkelt! Får bli en nissa när dottern är stor nog att förstå=) För dom är himla söta. kram kram

Anonym sa...

De senaste åren har vi kört med bara 4 paket var, alltså varje Adventssöndag. Tyckte det blev så mycket krafs när det skulle vara något varje dag. Litre roligare att satsa på 4 lite dyrare/bättre paket samt mysigt att öppna en lugn skööön söndag när det inte skall stressas iväg till skola och dagis. Så så får det bli även i år. Det är mitt bästa tips!!!
Johanna

Pillan sa...

Hallojsan! Här kör vi med puzzel! Lillputte får ett på 48 bitar och det blir då 2 i varje paket, stortjejjan får ett på 150 bitar. Visst är det lite pyssel att slå in men man slipper hitta på till varje paket och de är sen uppskattade resten av året. Så lösen vi der hos oss 
Kram pillan

Skapat av mig sa...

Jag kör Playmobil, finns olika varianter, vi körde dem förra året och killarna tyckte det var jättkul att samla ihop hela setet. Såg att Helo Kitty också hade en prylkalender.

ingen vanlig dag sa...

Vå kille är så pass liten (16 mån) så jag skippar kalender i år. Nästa år får bli premiär. Men jag tycker absolut att det räcker med en chokladbit i vardagar och kanske en liten paket på lördag och söndag. Annars måste ju barnen drunkna i alla leksaker de får :)

/Kristina

Drömlägenheten/Caroline sa...

Det är inte alltid lätt att veta hur de små "vill ha det"! Fyra paket och resten choklad låter väl som en toppenidé!

Till mina tjejer sydde jag julen 2008 en kalender med en ficka för varje advent. Kika i min blogg så ser du en bild i mitt senaste inlägg!

Kram på dig snygging där ;)

Vardagslyx sa...

Jag gjorde ingen egen kalender förra året, så i år ska det faktiskt bli en! Men de får öppna var tredje dag, så det blir i alla fall "bara" 24 paket. Dessutom får de en del saker som jag hade tänkt köpa ändå, som ny vantar, strumpor och sånt där. Får se vad de tyvker om det..!

Kram Pernilla

chatarina sa...

Hej! Jag gjorde alltid kalendrar till mina barn när de var små..ett himla jobb var det :) men jag har några tips på min blogg om ni är intresserade:)
kramar

Ninni sa...

Haha - det är roligt att se hur många, som jag själv, som testat detta "jättebra-mamma-koncept" med 24 egna paket och nu insett att de där Pet Shop-, Hello Kitty-, Lego-varianterna är ännu mer uppskattade och sååå mycket enklare ;O)

Maria sa...

Hej Mia, jag kämpade med mina 48 små paket i nästan tjugo år!.. men så för två år sedan köpte jag två vita fina stegar och i dem fäster jag fyra fina adventspaket istället... jag tror du set dem på min blogg.

I år kör jag med mina adventspaket igen. Trots att mina sessor är 24 och 18 år.... och ja jag vet. De är väl kanske lite stora nu mina sessor men jag har inte växt ifrån det roliga med att göra dessa kalendrar till dem;-)

Kram

HUS NR 5 sa...

Här hemma blir det nog en vanlig chokladkalender. Var först inne på att fixa en egen men jag tror att jag skippar det.
Kram

Michelle sa...

Hej Mia!

Jag hittade till din blogg via favoriten "Hemma hos Katta". Jag ville bara säga att jag kikar in hit varje dag och tycker jättemycket om din blogg! Tycker dessutom om inredningsstilen väldigt mycket. Ska självklart fortsätta att kika in här =).

Ha en fin dag!

/Michelle

Hwita Villan sa...

Jag har bestämt mig för en riktig ADVENTSkalender. Dvs 4 paket, et varje advent, och inga de andra dagarna. Det blir lätt lite för mycket paket hit och dit tycker jag, och sedan blir det så mycket smågrejer i en sådan kalender, som han ändå bara kommer leka med 2 ggr och sedan samla på hög. Det känns onödigt. Nä jag komer satsa på lite pysselpaket just på advetn istället. Men sexdan blir jag alltid lite sugen iallafall att göra en 24-paket-variant, för jag själv hade tyckt det var så kul näär jag var liten :-).

Ha det bra!

Kram M

Anonym sa...

hej

har för mig att du för länge sedan visade att ni hade BRIO labyrint spel i vitt eller svart
är jag helt fel ute??
vart är det inhandlat ifall ni har ett
vill inte ha ett rött eller trä...

tack för en fin blogg
maya

MITT VITA HUS sa...

Michelle: Välkommen hit:) Hoppas du kommer trivas:)

Maya: Javisst är det så, jag har en vit brio labyrint:) Jag köpte den förra året på Asplunds i Stockholm, en special utgåva för enbart dom! Men ring och kolla de kasnke har kvar:)

KRAM

M

Sandra sa...

Jag funderar också på lite hur jag ska göra, förra året fick sonen ett paket varje dag men det är så svårt att hitta på något.. Läste att några tipsade om ett paket varje advent och det verkar inte som en sådan dum idé..

Kram!