onsdag 8 september 2010

OLIVTRÄDEN




I sommar har de fina olivträd växt så det har knakat, kronan är nästan dubbelt så stor som när jag köpte dom på vårkanten. Jag har ju som sagt gått igenom ett par olivträd men inget har velat övervintra hos mig. Bladet har trillat rakt av och träden har torkat trots att de fått vatten! Nu när vårat förråd äntligen är färdig byggt och jag har fått en planteringsbänk vid fönstret där tänkte jag än en gång ge mig på att få de här rackarna att övervintra men jag behöver era goda tips på när jag ska ta in dom, hur mycket vatten ska dom ha över vinter halvåret, när ska man ta ut dom och hur många grader ska de egentligen ha för att behålla bladen!
Så ni med goda råd skriv gäääärna en rad:)




Nu mot lunch fixandet!


Vi ses sen!



KRAM



11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Tyvärr har jag inga bra tips att komma med... är snarare i samma sits som du.. 2 fina olivträd som stått ute hela sommaren, snart ska de in i huset.... förra året tog jag kål på olivträdet jag hade, tordade blad överallt...
såå jag behöver också tips!

Lycka till! Kram Johanna

Jenny sa...

Hej Mia!
Tack för goa ord hos mig!

Vad kul att dina olivträd växer så det knakar! Har inga bra råd att komma med tyvärr:)

Ha det gott!

kraam Jenny

Stämningsfullt sa...

Hej!
Tyvärr kan jag inte ge dig några råd för att få dem att överleva men jag är däremot expert på att ta död på växter, haha :)
Fiiina är de iaf och jag skulle gärna också ha ett par här hemma.
Ha det gott.
Kram!

Maria sa...

Jag har precis som du haft ihjäl mina olivträd tidigare. I år ska jag baskemej lyckas!

Jag har också fått klart i mitt förråd och där finns det ett fönster. Olivträden skall tas in precis när första frosten kommer. De skall stå i förråd nära ett fönster och vattnas mycket sparsamt. På våren skall de "smygas" fram lite försiktigt. De får inte stå i direkt soljus till en början. De skall vänjas in i värmen igen så att säga. På kvällarna ska man ta in dem i förrådet igen till temperaturen blivit mer stabil ute...... säger de som vet:)

Lycka till till oss då!

Kram Maria

Hem och Lycka sa...

Har tyvärr inget tips att ge, har haft död på 2 st här hemma.. Men någon slags belysning tror jag de behöver.

kram Mia

Vitt och Blått sa...

Heeej!

Hoppas att du kan övervintra dina olivträd! Jag har haft ett i två år tidigare, men när vi flyttade till huset dog det. Fönstren i vår fina gamla lägenhet var dragiga och skapade ett bra klimat till olivträdet. Man får tänka var de växer naturligt och försöka skapa ett så liknande medelhavsklimat (vintertid) som möjligt. Vår inomhusluft är dessutom väldigt torr vintertid så i ett förråd som kanske inte är lika tätt som ett hus blir nog perfekt. Har en bra beskrivning som jag skulle följa och som jag brukade rekommendera mina kunder:

Ta in olivträdet efter första nattfrosten, ställ svalt 5-10 grader och ljust, vattna sparsamt. (Kan eventuellt behöva en växtlampa när dagarna är som kortast) Ta ut trädet på våren och täck mot vårsolen eller ställ skuggigt, därefter på bästa platsen i full sol. Plantera om vart tredje eller fjärde år och då varje gång i större kruka. Olivträd är ett tufft träd och tål rejäl beskärning och du kan klippa ner och forma trädet som du vill med en viss förnuft. Om ditt olivträd har svårt att komma igång på våren kan en beskärning göra susen, där man tar in alla grenar med cirka 30 %.

Lycka till!
Kram Ewa

Mitt vita hus sa...

Ewa: Bästa du:) Kram


Ni alla andra tusen tack för stödet, läs Ewas kommentar så fixar vi biffen till vintern ju:)

Kraaaaam girls

Linruz sa...

Hihi tur att det finns hjälpsamma bloggerskor.....
Nu fick även jag svar på fr¨gan hur jag ska förvara mitt.
Risken är nog dock att jag inte lyckas men förhoppningsvis säljer de dem lika billigt nästa år på Netto....fniss.
Ha en skön onsdag.
Kram Lina

vitagavlar.blogspot.com sa...

Olivträd tappar bladen men de kommer igen!!!! De behöver en köldknäpp på våren för att bilda oliver och klarar ner mot 10 minusgrader men det kan ändå vara smart att vänja sina träd genom att ha dem ute på dagen och inne på natten under våren. Helst 16 timmars belysning per dag (växtlampa) och sval vinterförvaring, inne är det för torrt!
Lycka till! Kram Lisa

♥ Fyra årstider sa...

Hej vännen. Vi har dem i ett rum i skolan med lite värme. De brukar tappa en del blad och vattnas lite, men de tar sig till våren. Lycka till
Kram Lotta

lite odd sa...

Det enda jag vet är att man ska flytta dem så lite som möjligt, torr luft verkar de trivas i...annars så vet jag inte, Men oj vad fina de är :)